Күш атасы
2021 ж. 01 ақпан
1722
0
Биыл қазақ халқының атын әлемге әйгілеген Қажымұқан Мұңайтпасұлының туғанына 150 жыл толады. Жер шарын аралап, жиырма сегіз мемлекетте күреске түсіп, ұзын саны елу алты медаль олжалаған Қажымұқандай палуан ХХ ғасырдың басында түркі халықтарының ішінде тек қазақта ғана кездескен. Сол секілді Ресейдің спортшылары тобында Қажымұқаннан күші асқан бір де бір палуанның болмағаны да мерейімізді үстем етеді.
Бұған қоса осы жылы «Қажымұқан» деген атақты хикаят жазып, даңқты палуан өмірінің қыр-сырын терең ашқан жазушы Қалмахан Әбдіқадыровтың да туғанына 120 жыл болыпты. Оқырман назарына осынау шығармадан үзінді ұсынылып отыр.
БАЛУАН ШОЛАҚПЕН КЕЗДЕСУ
Үш атты көсем жеккен күймелі шана, қалың қарды қайыстай тіліп, Ақмолаға қарай келе жатты. Түтеген боран бөгеп, жолдағы бекетте екі күн түнеп қалып еді. Айналадағы елден бекетке келген бірлі-жарымды кісі арқылы – «Патшаның тау көтеретін палуаны келе жатыр екен» деген лақап ауылдан ауылға лезде тарады да кетті.
Әйелдер есіткен хабар жылдам тарайтын әдеті емес пе, бұл хабарды құлағы шалған адам үйінде отыра алмады.
– Шешей-ау, есіттің бе?
– Нені, шырағым?
– Бекетте дәу жатыр, – дейді ғой!..
– Шұнақ-ай, тағы не дейді... Дәуі несі, ойбай! Дәу пері Қап тауында жүреді демей ме? Әй, Қыздаркүл, бері кел, мына сұмдықты естіші! Иә, келін, оны кім айтты?
– Менің өзім де шала естіп қалдым. Елгезер қайнаға софы атама айтып тұр екен. Текебайдың Темірбегі ыққан жылқысын іздеп жүріп, бекетке соғыпты дейді... Барса бекетті аумағымен қар кеміп тастаған екен дейді... «Япыр-ай, бұлар тұншығып қалған шығар» деп тұрғанда, үйіріп соғып, үйіліп қалған төбе қар, қарс-қарс айрылып, қазанның қақпағындай төңкеріліп түсіпті. Сөйтсе, соның астында патшаның дәуі жатыр екен. Сол Алатаудай үйілген қарды алақанымен ысыра салыпты дейді...
Міне, осы сөз ауыздан-ауызға көшіп, алуан құбылып, Есіл, Нұраның өресін әп-сәтте аралап шықты. Ал шанада: үстінде мауыты костюмі бар, үй ішінде киетін киіз кебісті аяғының басына іліп, қасқыр ішігін жамылып, шарапты сіміре ұрттай түсіп, біреу келе жатыр.
– Күн де батуға таянды. Бекетке жақындадық па?
– Күн ұясына қона барамыз, таянып қалдық.
– Қызы бар дейсің бе?
– Қыз болғанда несін айтасың... Көктемнің гүлі, жұмақтың хұры.
– Түпкі атты тың сақтап, көсемдегі екі атты сыға айда. Жарық барда жететін болайық.
Тізбектеліп ұшқан үйректей, күйме сүйреткен көсем аттар, қары ойылып, қайырулы тұрған қақпадан сып етіп бекеттің қорасына кіріп келді. Бурыл тартқан Рысбек бекетші, кешкі шөбін салып, мал қорасының есігін жаңа ғана жауып болып еді. Көптен көрмеген күймелі қонақты қошеметтей қарсы алды. Атшының сәлеміне жауабын шала беріп, күйменің тұтқасына жабысты. Ашып жібергенде мырзаны көрді. Қара көлеңке тартқан күйменің ішінде үсті қоңыраудай сылдырап, біреу түскелі жатыр. Бекетші оның ішінде бір кісі ме, үш кісі ме, айыра да алмады. Қасқыр ішіктің жағасын көзі шалысымен-ақ:
– Қадиша қарағым, бері кел! Қонақты үйге кіргіз, тоңып қалған шығар, – деп күймеден басы шыққан кісінің қолтығынан сүйей берді.
– Рақмет, кейін тұра беріңіз, аяғыңызды басып кетіп жүрмейін. Мына иығымдағы ішікті алыңызшы, түсіп кимесем есікке сыятын емеспін.
«Е, бұл май бөксе мырзаның біреуі екен ғой», – деп ойлады бекетші. Ұзын жолдың өресінде өмірі өтіп, жолаушының байсымағына жалпақтап, жоқ-жұқа қонса шалқақтап үйренген Рысбек, қасқыр ішіктің жағасы қолына тигенде епелектей түсті.
– Қарағым Қадиша, мырзаның ішігін қарға тигізбей ұстай тұр, мен өзіне көмектесейін...
– Қызға бұл ішікті ұстай тұру оңайға соқпас, өзің алып, үйге апара бер. Қарындасым, маған жақында, үйге ала кіретін затты берейін.
– Мақұл, мақұл, қарағым, мырзаның бергенін байқап ұста, бүлініп қалып жүрмесін, – деп ішікті көтеріп, бекетші үйге қарай жөней берді.
Үйге кіре, әйеліне сыбырлай сөйлеп:
– Қатын, көп жылдан бері жол өресінен көрмеген біреу күймемен келіп түсіп жатыр. Сылдыраған бірдеңелер құлақты жаңғыртады. Тегі, ақша салған сандығы ма екен, қалай... Мына ішігін үйге апарып, таза көрпеңді төсе. Қадишаға үйге кіргізетін бірдеңелер беріп жатыр еді, мен соған барайын...
– Мына киіміне қарағанда, қаланың купеці сияқты ғой, өзі қазақ па екен?
– Қараңғыда қайдан білейін, гүрілдеген үні қазаққа ұқсайды, араластыра орысша да сөйлейді. Үйге келген соң көреміз тағы... – деп, үй қожасы асығып далаға шықты.
– Мә, қарындасым, сындырып алма, – деп, үлкен орамалға түйген бір затты ұсына берді. Қүйменің қақпағының қалтарысында тұрған қыз құшақтай ұстады.
– Айналайын, маған бер де, өзің ағаңды ертіп үйге кіргіз, суық тиіп қалар, – деп бекетші қауқалақтады.
Көк мауыты костюмінің омырауы жарқ-жұрқ еткен қара қалпақты мырза үйге кірді. Ауыз уйде еріне сыбырлаған әйел:
– Байғұс-ау, саудыратып көтеріп келе жатқаның не бәле?..
– Арақ-шарабы шығар.
– Өздері неше кісі екен?
– Атшысынан басқа адамы көрінбейді.
– Бетім-ай, осынша бәлені бір өзі іше ме?!.
– Ішкені жақсы, қатын. Арақ ішті жылыта берсе, мырзалардың қатты қолын жібіте береді. Мен аттарын жайғастырайын. Сен қазанға не салатыныңды сұра. Қазы, жая, үйткен семіз қойдың еті барын айт. Неше қадақ ас жер екен.
Сықырлаған аяз, көсем жегілген аттардың тізбекгелген қайысы тастай болып қатып қалыпты. Қолы мұздаған атшы әлі ағыта алмай жатыр еді, бекетші келіп көмектесті. Атты қораға байласа жүріп:
– Жігітім, бұл келе жатқан қай мырза?
– Оны өзінен сұра. Мен оншалығын біле қоймаймын, – деді қараңғы қорада ағашты сипалап, атты қаңтара байлап жатқан атшы, аяз сорып, икемге келмей тұрған аузынан сөзі божырай шығып.
– Күйме өзінікі ме, жалдап алған ба?
– Өзінікі де емес, жалдап та алған- жоқ... Мына қақпаны тағы біреу қағып тұр. Барсаңызшы, – деп атшы бекетшіні түртті. Ол бекітулі қақпаның алдына барып:
– Бұл кім? – деді.
– Күймелі кісі келді ме? – деді он үш-он төрттегі баланың жіңішке даусы.
– Келді, оны қайтесің? Өзің кімнің баласысын? – деді бекетші, қораның қақпасын ашпай.
– Ендеше болды, – деді де, бала атын тасырлата шаба жөнелді.
– Бұл қандай неме, қайдан келді өзі, күймешіні неге сұрап жүр екен? – деді бекетші ат жайғастырып жүрген кезде әйел.
– Қадиша, қонақтарға самауыр қой, – деп қызын далаға шығарып, өзі мырзаның кескініне көз қиығын бір жүгіртіп өтті. Алуан түрлі кісіні көрген бекетші әйел, тап осы ұсқынды адамды өмірінде де керген жоқ еді. Бет-әлпеті, отырысы не байға, не әкімдерге, не саудагерге ұқсамайды. Кімге жорырын білмей дал болды.
– Мырза, біз жолаушы күткен адам болған соң, қазанымызды қонақтың бұйыруына қарай асатын едік. Ас ішетін боларсыз? – деді.
– Ас ішкенде қандай, жеңгей... Қандай асыңыздың барын қайдан білейін?
– Сере шыққан жылқының қазысы бар, жая бар, жал бар, семіз үйткен қойдың еті бар.
– Он қадақ қазы, он қадақ жал-жая, он қадақ қой етін салыңыз. Әзірге мынаны ала тұрыңыз, – деп, он сомдық қызыл ала қағазды әйелге ұстата берді. Мұндай есепсіз берген ақшаны ұстай алмай, әйел бөгеліңкіреп қалды.
– Ала бер, жеңгей, тағысын-тағы береміз. Суық сорып, қарын ашыңқырап қалды. Асыңды жеделдет.
Әйел есік алдына келген күйеуіне сыбырлап:
– Мына мырзаң, үйдегі етті түгел ас деп отыр. Тіпті, аттың құны, он сом ақысын беріп те қойды.
– Неше қадақ ет ас деді?
– Отыз қадақ. Жарты пұт қазы, жая, он қадақ қой істі. Мұншалық асты қайтпекші екен, қазанға сыймайды-ау енді...
– Әй, жолға алып кететін шығар, өзінен сұрап жолға алатын болса, бөлек асып бер.
– Өзің сұрай ғой енді.
– Бар, бар. Етті әкеле бер. Атшысына көрсетіп тарт та, шараға сала берші. Мен отырған соң сұрайын.
Он сомдықтың қалтаға түскеніне көңілденген Рысбек үйге күлімсірей кірді.
– Мырза, «Жүздің жүзін танығанша, бірдің атын біл» деген ғой, жөн сұрағанды айып етпессіз... Қай жақсы деп білейік? Сүйегіңіз кім болады? Сапарыңыз қайдан?
– Айта отырыңыз, – деді, алдына тізерлене отырып бекетші.
– Сүйегім – жанбілмес руы, белгісіз байдың баласымын. Бір мың сегіз жүз тоқсан екі қой айдап барып, (бұл сол Қажымұқанның Россияға барған жылы) Россияға сатып қайттым. Енді елге қайтқан бетім еді.
– Япыр-ай, кісінің есітпегені көп болады екен-ау, жанбілмес қай елге жатады? Арғын ба, қыпшақ па?
– Отағасы, соны өзім де біліңкіремеймін.
– Дұрыс, дұрыс, ия, айтпақшы, асты көп сал деген екенсіз, жолға алатыныңызды бөлек ассын ба?
– Әй, тәйір-ай, жолда кісі тамақ іше ме, тұтас асып әкелсін-дағы.
Үй ішіндегі жан үшеу-ақ еді. Көп жылдан бері жолаушы күтіп, өмірі өткен үй іші: түсіп кеткен кісінің мейрімді болып, ат аунаған жерде түк қалғандай, есептен тысқары, баласының қолына бір нәрсе ұстатып кеткенін тәуір көретін. Бала дегенде жалғыз Қадиша, жасырақ кезінде оған бес-он тиын, бірер конфет берсе де жарасып, қонған қонақтар балаларды әлінше құр тастамайтын. Енді бойжетіп қалды. Болымсыз сыйды беруге ұялып, есейген балаға лайық сый табылмай, ие қимай, бекет пұльш, ас-судың ақысын төлеп кете беретін болған. Ол түнеп өтетіндердің ішінде ел байы, мырзалар да, атқа мінген, сөзге араласқан да, жай шаруа да, саудагер, төрелер де болды. Бірақ мінезі мен жаратылысы өзгеше мынадай мырзаны көрген жоқ еді.
Буын бұрқыратып, Қадиша самаурын кіргізісімен, жастыққа шынтақтап қисайып жатқан қонақ басын көтерді де:
– Қарындас, ана орамалдағыны алып, маған бер, Петербордың асынан ауыз тигізейін.
Дастарқанын жайып, шыны аяғын әзірлеген қыз, түюлі тұрған орамалды мырзаға алып берді. Алдымен бес шөлмек арақты қаз-қатар қойды да, қос уыс конфетті шаша тастады. «Гүнжиһан» сабыны мен бір құты иіссуды қыздың қолына ұстатты да:
– Базарлығым, шырағым. Тағы бір жолым түскенде тай да мінгізермін...
– Уа, мырза, қойыңыз, ауылға апара жатқан сәлем-сауқатыңызды жолшыбай үлестірсеңіз несі қалады? – деп қауқылдады қыздың әке-шешесі.
- Оақасы жоқ, отағасы. Жетімсіз дүниені кісі арбаға артып жүре ме, бұл күйменің ішіндегілер ғана. ІІетербордан қырық лау мүлік жолда келеді.