АЛАШ ҚОЗҒАЛЫСЫНДАҒЫ ТҮРКІСТАН МӘСЕЛЕЛЕРІ
Елімізде іске асырылған әлеуметтік-экономикалық, саяси-құқықтық реформалар қоғамның мәдени-рухани өміріне жаңа сипат, тың мазмұн берді. Сондай түбірлі өзгерістер отандық тарихта орын алған жасампаздық істермен сабақтасып жатқандығына көз жеткіземіз және ол өзгерістер бүгінгі тарих ғылымының әлеуметтік қызметіне де ықпал жасай бастады. Қазақстан Республикасының Президенті Н.Назарбаевтың «Тарих дегеніміз өткеннің ғана сабағы емес, ол едәуір дәрежеде болашақтың да көрінісі», «қазақ тарихы фактілердің өлі қоймасы емес, бұл өзі орасан зор дәйектеуші және дәлелдеуші күш» [1, 237 б.] деген тұжырымы тарихи сананың жаңару үдерісінде ұлттық рухани құндылықтарымызды игерудегі түбірлі міндеттерді айқындайды.
Отан тарихында күрделі де түйінді зерттеу нысанының бірі – Түркістан тарихы. Бұл тақырып отандық тарихшылар тарапынан біршама зерттелгенімен геосаяси ерекшеліктерге сай, концептуалды тұрғыда байыпты қарастыруды қажет етеді. Қазіргі заманғы ғылыми зерттеу бағыттарының міндеттері осы күрделі тарихи құбылыстың себеп, салдарлы байланыстарын, ортақ заңдылықтары мен ерекшеліктерін айқындауға зәру.
Түркістан тарихы қазіргі тәуелсіз мемлекеттер тарихының құрамды бөлігі болғандықтан да мәселені жеке ұлттық мүдделер тұрғысында қарастырумен бірге оны тұтас құбылыс ретінде жалпы заңдылықтар шеңберінде зерттеудің өз артықшылықтары бар. Өлкеде патшалық, кеңестік биліктер дәстүрлі қоғамды жаңалауымен бірге ұлттық болмысты деформациялау саясатын қатар жүргізді.
Түркістандағы ұлт-азаттық қозғалысы тарихнамасының күрделі сипат алуы, оның бағдарламалық мақсаттары, қызмет аясы, әлеуметтік-саяси негізі, тіпті ұйымдық құрылымы бойынша қайталанбас ерекшеліктері бар тарихи құбылысқа айналып, әлемдік ұлт-азаттық қозғалыспен саяси-идеялық тұрғыда сабақтасуында. Мәселенің шындығы – бұл ұлт-азаттық қозғалыстың Қазақстан мен Орта Азия халықтарының тәуелсіздік жолындағы күресінің биік шыңы екендігі әрі аймақтық сипатпен шектелмей, ХХ ғ. басында отарлық езгіге, империялық өктемдікке қарсы әлемдік қозғалыспен үндескен идеялас құбылысқа айналғандығы. Кеңестік тарихнамада осы екі ақиқат бұрмаланып келді.
Түркістан ұлт-азаттық қозғалысының ерекшеліктері, біріншіден: өлке халқының полиэтникалық құрамынан туындаған саяси, рухани әралуандық түріндегі ішкі фактордан, екіншіден: тарихи Ресейдің қоғамды модернизациялауының қарқынды жүргізілуі түріндегі сыртқы фактордан туындады.
Отарлық билік Түркістанда жәдитшілер бас болған интеллектуалдық, мәдени және адамгершілік өзегі қуатты жаңашыл ағыммен бетпе-бет келді. Түркістандық көпестер, зиялылар мен діндарлардың білімді жаңа буыны алғаш рет отарлық биліктің «легитимдігіне» күмәнмен қарады. Осы негізде қалыптасқан ұлттық элита өкілдерінің қоғамдық-саяси қызметі Түркістан ұлт-азаттық қозғалысының идеяларын іске асыруға сәт сайын жақындай түсті.
Өлкелік «Шурои Исламия» – Мұсылмандар кеңесі ұйымы Бүкілресейлік мұсылмандық қозғалыс ықпалымен құрылды. М.Шоқай, М.Бехбуди, М.Абдурашитхановтар басқарған «Шурои Исламия» либералдық бағыт ұстаса, С.Лапин бастаған улемалықтар тұрмыста және қоғамдық өмірде шариғат заңдары мен дәстүрлі қоғамдық қатынастарды сақтап қалуды жақтауымен ерекшеленді. Ал, түркістандық федералистер демократиялық бағдар ұстап, қоғамдық және мемлекеттік құрылыста батыс европалық үлгіні жақтады.
Ташкенттегі большевиктік өкімет жеңісінен соң «Шурои Исламия» бастаған Түркістан ұлттық-демократиялық күштері Бүкілтүркістан мұсылмандарының ІV съезінде (1917 ж. 26 қазан) Түркістан мұхтариятын жариялады. Ал большевиктер Түркістан мұхтариятын тығырыққа тіреген уақытта «Улема» ұйымы «Шурои Исламиядан» іргесін аулақ салып, өлкенің болашағын большевиктік билікпен ынтымақтасумен байланыстырды. Осындай идеялық қарама-қайшылықтың соңы ашық теке-тіреске ұласты. 1918 ж. 18 ақпанында Түркістан мұхтарияты үкіметінің басшысы Мұстафа Шоқайды улемашылар «сарай төңкерісін» жасап, Ергеш құрбашымен алмастыруы арқылы саяси ахуалы шатқаяқтап тұрған ұлттық автономияны тағдырдың тәлкегіне тастады.
Түркістан мұхтариятының қару күшімен жойылуы, С.Лапин мен М.Шоқайдың эмиграцияға кетуі, кеңестік үлгідегі Түркістан автономиясы мемлекеттік құрылымының орнауы да аймақтық тұтастықты қалыптастыру идеясын тұншықтыра алмады. Әйтсе де, ұлт-азаттық күрес барысында саяси қозғалыстар тұғырнамасының идеялық өзегіне айналған «ұлттық автономия» мәселесін 1918 ж. сәуір айындағы Бүкілтүркістан кеңестерінің V съезінде большевиктер таптық ұстанымдарға сай шешті.
Осындай жағдайда Түркістан ұлт-азаттық қозғалысы солшыл қанатының өкілі Т.Рысқұлов бастаған саяси элита тұтас Түркістан идеясын большевиктердің саяси күрес тәсілдерін қолдана отырып іске асыруды көздеді. Жаңа қоғамның билік институттары нығайған сайын кеңес өкіметіне қарсы ашық күресу күрделі сипат алып, күрестің саяси тиімділігін азайта бергендіктен стратегиялық мақсат ретінде Т.Рысқұлов Түркістан халықтарын біртұтас ұлтқа біріктіру идеясын тұжырымдады [2, 4 б].
Түркістан өлкесіндегі ұлт-азаттық қозғалысты Алаш қозғалысымен тарихи сабақтастықта қарастырудың маңызы зор. Алаштың Оңтүстік қанаты туралы ғылыми тұжырымды алғаш рет ұсынған академик К.Нұрпейістің тұжырымы бойынша «Алаш» немесе «Алашорда» қозғалысы бірнеше құрамдас бөлімдерден тұратын күрделі ұғым. Олар, біріншіден, саяси партия ретіндегі Алаш, екіншіден, мемлекеттік құрылым түріндегі Алаш автономиясы, үшіншіден, осы автономияны (Алаш атты қазақтың мемлекеттілігін) басқаруға тиісті болған Алаштың ордасы (Алашорда үкіметі) туралы мәселелер. Осы нақты үш мәселе жиынтығы Алаш немесе Алашорда қозғалысы деген ұғымды білдіреді» [3, 5 б]. Дара құбылыс ретінде осылайша айқындалған қозғалысты Түркістан өлкесіндегі осыған ұқсас құбылыспен салыстырғанда оның мазмұны айқындала түседі. Түркістандағы ұлт-азаттық қозғалыс барынша саяси ала-құлалығымен және әлеуметтік әртектілігімен ерекшеленді. Түркістан қозғалысын өлкедегі азаттық, тәуелсіздік жолындағы күреске ұлттық, мұсылмандық, түркілік бірлік идеясы негізінде топтасқан саяси күштердің ұйымдасқан белсенді әрекеті деп бағаласақ керек.
Жалпы, Түркістан өлкесіндегі Алаш қозғалысының мазмұны мен сипатының ерекшелігін айқындау мақсатында танымдық шарттылықтарға сүйеніп, оның қызметі мен құрылымын «Алаш қозғалысының Оңтүстік қанаты» деп негіздеген орынды болатындай. Бұл жерде басын ашып айтатын мәселе, ғылыми танымда «Шығыс Алашорда», «Батыс Алашорда» деген орныққан тарихи тұжырымдарға балама құбылыс іздестіру емес, қайта ол құбылыстардың мазмұндық құрылымына жаңа кеңістік ашу басты мақсат екендігі. Бұндай тұжырым жасауға деректік және дәйектік негіздер жеткілікті. Алғаш рет бұл тұжырым Түркістандағы партия – кеңес органдарының ресми құжаттарында «Алаш Орданың» түркістандық бөлімі «Бірлік туы» газеті органымен аттас ұйым болды. «Бірлік туы» газеті 1917 ж. маусымынан Ташкентте шыға бастады. Аталған газетті ұйымдастырушылардың тұғырнамасы дәлме-дәл алашордашылардың тұғырнамасындай еді» [4, л. 208] деген сипатта негізделді. Т.Рысқұловтың Түркістандағы Алаш қозғалысының қызметі туралы ойлары мен тұжырымдары 1923 ж. маусымда «Советская степь», 1935 ж. 18 мамырда «Казахстанская правда» [5] газеттерінде жарияланған еңбектері мен түрлі сипаттағы жазбаларында одан әрі өрбітілді.
Бұндай деректер Түркістандағы ұлт-азаттық күрес тәжірибелерін талдау арқылы Алаш қозғалысының Оңтүстік қанатын дербес тарихи таным нысаны ретінде қарастыруға негіз болады. Оңтүстік қанаттың нақты ұйымдық құрылымы болмағанымен оның қызметінің мазмұны қазақ жеріндегі тарихи құбылыстың құрамды бөлігі болып саналады. Сонымен бірге Түркістан ұлт-азаттық қозғалысының құрамында өлкедегі жергілікті ұлт зиялыларымен тығыз бірлікте жұмыс жасағандықтан Алаш қозғалысы Оңтүстік қанаты қызметінің мазмұнында аймақтық, конфессиялық және идеялық сипаттағы ерекшеліктері болды. Түркістандағы жергілікті халықтардың арасында отаршылыққа қарсы күрестегі мұсылмандық, түркілік бірлік идеялары Алаш қозғалысының өкілдері М.Тынышпаев, С.Лапин, М.Шоқай, Қ.Қожықов, С.Өтегенов және тб. қайраткерлердің саяси қызметінде жаңа қырынан танылып, қазақ жеріндегі ұлт-азаттық қозғалыстың мазмұнын байытты. Алаш қозғалысымен тығыз байланыста болған олар өлкедегі саяси қозғалыстың және Түркістан мұхтариятының басшылығында жүріп, қазақ мемлекетінің тұтастығы мәселесін алғаш рет ұлттық идея ретінде күн тәртібіне қойды. Осы мәселе 1918 ж. 4-9 қаңтардында Түркістан қаласында өткен Сырдария облысы қазақтарының съезінде арнайы қарастырылды. Алашорда үкіметінің атынан Б.Құлманов, Т.Құнанбаев, М.Дулатовтар арнайы қатысқан съезд шын мәнінде Алаш қозғалысы ұйымдастырған ірі саяси шаралардың біріне айналды. Түркістан қазағын алашқа қосу мәселесін талқылаған съезде «Алашқа қосылмаймыз деген ешкім болған жоқ: кәрі-жас, қарасы-төресі, байы-кедейі бірауыз болды» [6, 109-111 бб.].
Түркістан және Алаш қозғалыстарындағы ислам факторының да ықпалы әртүрлі деңгейде болғандығы жөнінде Д.Аманжолованың «Слабость позиции ислама, очевидно, предопределила выдвижение именно казахской интеллигенции на авансцену политической арены всего Центрально-Азиатского региона в период революции и гражданской войны и сохранение ее вляния в советском руководстве Туркестана в начале 1920-х годов. Вплоть до 1924 г. большевики-казахи возглавляли ЦИК, ЦК Компартии и правительство Туркестанской АССР» [7, 74 с] деген тұжырымын қуаттауға болады. Бұл тұжырым қазақ зиялыларының ұлт-азаттық қозғалысқа діни маңыз беруден тартынғандығын аңғартады. Осы саяси фактор жалпыадамзаттық құндылықтарды бағдарға алған қазіргі заманғы саяси қозғалыстардың қағидаларымен үйлесім тауып, қазақ зиялыларының алдыңғы орынға шығуында шешуші мәнге ие болды.
Алашордашыларға кешірім жасалғаннан соң Түркістанда билік басындағы ұлттық саяси элита өкілдері Н.Төреқұлов, Т.Рысқұлов, С.Қожанов, С.Асфендияровтар алашшыл қазақ зиялыларын Ташкент қаласына шақырып, түрлі қызметтерге тартты. Алаштық идеяның кеңестік билік жағдайында жалғасын тапқандығына өлкедегі қазақ облыстарында жер-су реформасының ұлттық мүдде тұрғысында сәтті жүргізілуі жарқын мысал болады. Олардың басшылығымен Ташкент қаласына топтасқан қазақтың саяси, шығармашылық элитасы өкілдерінің қызметі мәдениет тарихындағы аса бір сәтті де шығармашылық тұрғыда жемісті кезең болды. М.Дулатов, Х.Досмұхамедов, Ж.Досмұхамедов, М.Жұмабаев, С.Асфендияров, Қ.Болғанбаев, Ғ.Бірімжанов, М.Әуезов, Ж.Аймауытов, Қ.Кемеңгеров т.б. қайраткерлердің 1924 ж. ұлттық-территориялық межелеуге дейінгі мәдени-ағартушылық қызметі кеңестік билік жағдайында Алаш қозғалысы көтерген ұлттық идеяларды батыл іске асыруымен ерекшеленді.
Өлкеде қазақ зиялыларының саяси күрестің алдыңғы сапына шығуының терең тарихи алғышарттары болды.
Ташкент қаласындағы «Кеңес» үйірмесі және оның қызметі туралы Түркістанда және Қазақстанда бірқатар жауапты қызметтер атқарған Д.Нысанбаевтың 1925 ж. 31 қаңтарында РК(б)П Қырғыз облыстық Бақылау Комиссиясына жасаған мәлімдемесінен [8, 173-185 б] аса құнды мағлұматтарға қанығамыз. Деректе үйірменің төрағасы генерал Сейітжапар Асфендияров болғандығын аталады. Түркістан генерал-губернаторлығының кеңсесінде, елшілік қызметте болған генерал С.Асфендияровтың танымалдығы және биік билік лауазым иеленуі, қазақ қоғамындағы дәстүрлі билеуші әулеттен шыққан харизмалық тұлғасы оны үйірменің басшылығына алып келген.
Төрағаның орынбасары М.Шоқайдың Ресейдің ІV Мемлекеттік думасы мұсылмандар фракциясы хатшысы ретіндегі беделі өлкедегі 1916 ж. ұлт-азаттық көтерілістің патша өкіметі әскерлері тарапынан аяусыз басып-жаншылуының салдарын тексеруге келген Мемлекеттік дума комиссиясының жұмысына араласуы арқылы кең танымалдыққа ұласқан. Осы комиссия төрағасы, Мемлекеттік думадағы демократияшыл күштердің серкесі А.Ф.Керенскиймен жолдастығы өлкедегі билеуші элитаның арасында М.Шоқайдың «өз адамы» ретінде қабылдануына қолайлы жағдай еді.
Төрағаның екінші орынбасары Садық Өтегенов ақпан төңкерісінен соң Түркістан қаласында, Сырдария облысында Уақытша үкіметтің уездік, облыстық комитеттерінде жауапты қызмет істеген, өлкедегі Алаш қозғалысының белді өкілдерінің бірі, Алаш съездеріне қатысқан, өлкелік деңгейде танылған ұлт зиялылары арасындағы беделді тұлға. Ол 1918 ж. қаңтарда Түркістан қаласында Сырдария облысы қазақтарының съезін өткізуге бастамашыл болған.
«Кеңес» астыртын үйірмесін басқаратын басшылық органды үйірменің бюросы атқарған, үйірменің кең таралған желісі және көпсанды мүшелері (тілектестері) болған. Бюро мүшелерінің әрқайсына жекелеген жұмыс салалары бөлінген. Үйірменің бюро мүшесі Қоңырқожа Қожықов Түркістан мұғалімдер семинариясының түлегі, халық мұғалімі, мектеп, медреселерде дәріс берген. 1912 ж. Орынборда Карими баспасынан жарық көрген қазақ мектептеріне арналған алғашқы әліппені жазуы да оны өлке зиялыларына кеңінен танымал етті. Қ.Қожықовтың 1917 ж. ақпан төңкерісіне дейін қоғамдық-саяси өмірге белсене араласқандығын 1916 ж. көтеріліске қатысушыларды жазалаудың ауыр зардаптарын тексеруге Мемлекеттік дума комиссиясының шақырылуына бастамашыл болғандығынан көреміз [9, 336-375 б]. Ол Түркістан мұхтарияты Уақытша үкіметінің құрамына енген. Бірнеше рет Түркатком мүшелігіне сайланып, жерге орналастыру басқармасы басшыларының бірі ретінде Жетісудағы жер-су реформасына басшылық жасаған, өлкелік «Қосшы» одағын ұйымдастырушылардың және басшыларының бірі.
Бюро мүшелерінің бірі Санжар Асфендияровтың Ташкенттегі атқарған қызметі өз төңірегіне ұлт зиялыларын топтастыра алатындай маңызды еді. Ресейдің орталығында саяси күреспен танысуы және өлкедегі европалық демократиялық қозғалыс басшыларымен араласуы оны жас ұлттық саяси күштердің алдыңғы легіне шығарды. Кеңес өкіметінің алғашқы жылдары ТАКСР Денсаулық сақтау, Жер істері халкомы, Түркатком төрағасы, ТКП ОК хатшысы қызметтерінде болған С.Асфендияровтың «Кеңес» үйірмесімен байланыстылығы оның таптық мүддеден ұлттық мүддені жоғары қойған ұлтжандылығынан көрініс тапты.
Үйірменің бюро мүшелері Серікбай Ақаев Түркістан мұхтарияты Халық кеңесінің мүшелігіне сайланған, офицер Мұзарап Қасымов алашордашылар жағында соғысып, Ақтөбе майданында қызыл әскердің тұтқынына түсіп, атылған. Ал Әлимұхамед Көтібаров та Санкт-Петербургте Жоғарғы әскери-медицина академиясын бітірген, өлкедегі жоғары білімді қазақ саяси элитасының бірі. Ол М.Шоқаймен тығыз жолдастық байланыста болған. Бюро мүшесі Алдабек Мангелдин, үйірменің хатшысы Зұлқарнайын Сейдалиндер де өлкедегі ұлт-азаттық қозғалысқа араласқан саяси тұлғалар еді. Д.Нысанбаев С.Қожановты да осы үйірме басшыларының қатарында атайды. Бұл деректі С.Қожановтың өзі де жоққа шығармайды. Оған тағылған алашордашыл деген айып осы үйірменің қызметінен бастау алған.
Үйірме қызметінде М.Шоқайдың идеялық ықпалы айқын аңғарылды. Үйірменің саяси-ұйымдық тәжірибесінен өткен қайраткерлер 1917 ж. қарбалас оқиғаларға қызу араласып, өлкедегі ұлт-азаттық күрестің алдыңғы легіне шықты. Үйірме басшыларының саяси қызметі қазақ облыстарына да танымал болды. 1917 ж. 15 наурызында Ә.Бөкейханов бастаған зиялылар Минск қаласынан «Қазақ» газеті арқылы елдегі игі жақсыларға жеделхат жолдаған [«Қазақ» 1917. №223]. Ұлт-азаттық қозғалысқа бағыт сілтеген жеделхаттың географиялық аумағы Түркістанды да қамтыды. Бұл тарихи құжаттың екі түрлі маңызын атап айтамыз: біріншіден, жеделхат жолданған тұлғалар мен жеделхатты жолдағандардың тізімі сол кездегі жаңа қалыптасып келе жатқан ұлттық элита өкілдерінің жеке құрамын нақтылауға көмектеседі; екіншіден, жеделхат мазмұнында көтерілген идеялар Алаш ұлт-азаттық қозғалысының саяси тұғырнамасын айқындап, ұлттық элита қызметінде басшылыққа алынғандығы.
Үйірме Ресейдің орталығындағы демократиялық күштердің қызметін ұйымдық тұрғыда үлгіге алған, үйірменің төрағасы, төрағаның орынбасарлары, бюро мүшелері болып қызмет бөлісуі осындай тұжырым жасауға жетелейді. Екіншіден, үйірменің жұмыс мазмұны оның отаршылыққа қарсы күреске бағытталған демократиялық құндылықтарға негізделгендігін танытады. Үйірме басшыларының дәстүрлі қоғамдағы билеуші ортадан шыққандығы олардың таптық құндылықтардан алыс тұрғандығына дәлел болады. Үшіншіден, үйірме жұмысының басты бағдары жергілікті халықтың өзін-өзі билеуіне қол жеткізу болған. Демократиялық құндылықтарды бағдар етіп алған астыртын үйірменің осындай сипатты белгілері оның қызметі «Шурои Исламия» ұйымына емес, Алаш партиясының ұстанған саяси бағытына етене жақын болғандығына көз жеткізеді.
«Кеңес» үйірмесінің қызметі Түркістандағы ұлт зиялыларының саяси күрестегі алғашқы тәжірбиесі болды. Қысқа мерзім жұмыс істеп, қызмет ауқымын кең өрістете алмағанымен олардың әрекеті ізсіз кеткен жоқ. Оның басшылары 1917 ж. «Шурои Ислам» және Алаш партияларының ұйымдық тұрғыда қалыптасуына белсене араласып, өздерінің саяси күресін осы жылы мамырдан бастап жарық көре бастаған «Бірлік туы» газеті арқылы одан әрі жалғастырды. М.Шоқай, С.Қожанов, Қ.Болғанбаевтар редакторы болған «Бірлік туы» газеті Түркістан мұхтариятының қазақ тілді баспасөз органына айналды. Газет бетінде өлкедегі ұлт-азаттық қозғалыстың тыныс-тіршілігі көрініс тауып жатты. Большевиктік билік орныққанға дейін Алаш қозғалысының Оңтүстік қанатының өкілдері өлкедегі қоғамдық-саяси үдерістерге белсене араласып, кеңес өкіметінің алғашқы жылдарындағы қазақ қоғамын жаңартуда ұлттық мүдде үшін күреске араласудың осындай үлкен дайындығынан өтті.
Кеңестік қоғамның басқару құрылымдарының негізін құраған ол мемлекеттік қызметкерлердің басты миссиясы екі қоғам арасындағы байланыстырушылық рөл еді. Өздерінің әлеуметтік жағдайы, қоғамдық-саяси көзқарастары, тіпті тарихи миссиясы бойынша ерекше маңызға ие болған бұл категорияның арасынан кеңестік қоғамда көрнекті қайраткерлерге айналған ұлттық элитаның М.Тынышпаев, С.Асфендияров, Т.Рысқұлов, С.Қожанов, Н.Төреқұлов, А.Серғазиев, Қ.Ибрагимов, И.Тоқтыбаев, Б.Аралбаев, Қ.Сармолдаев, С.Есқараев, О.Жандосов, Т.Жүргенов, Н.Рүстемов, Ә.Палмұхамедов, Ә.Құдабаев, Н.Сатығұлов, Қ.Болғанбаев, Қ.Қожықов, Қ.Күлетов және т.б. сияқты мықты өкілдері өсіп шықты. Олар Түркістан республикасының жоғарғы билік құрылымдарында басшылық қызметтер атқарып, жаңа қоғамда ұлттық құндылықтарды қалыптастыруға елеулі ықпал жасай алды.
Кеңестік партноменклатура жүйесі нығайған сайын өз қатарын «таптық жат элементтерден» тазарту түрінде саяси күрес күшейе түсті. Ал билік институттарындағы ұлттық элитаның жоғарыда аталған алғашқы буын өкілдерінің ықпалы азая берді. Тоталитарлық билік оларды қуғындауды қолға алды. Осы топ өкілдерінің үстінен жүргізілген алғашқы сот үдерістері бойынша істі болғандардың да көпшілігі түркістандықтар болды. Ұлттық элита өкілдерін қуғындаудың келесі толқыны 1932-1933 жж. «Бірыңғай жасырын орталық басқарған біртұтас контрреволюциялық құрылымдар» деген іспен қуғындалғандардың басшылары И.Тоқтыбаев, Б.Аралбаев Түркістанда жоғары лауазымды қызмет істегендер еді.
Алаш пен Түркістан ұлт-азаттық қозғалысының ықпалдастығы жеке тұлғалардың қызметінде көрініс тапты. Айталық, М.Дулатов 1912 ж. жазған хаттарының бірінде Түркістан қаласындағы қазақ, өзбек байлары мен қырғыз манаптары Міржақыпқа мол қаржы жинап бергендігін, Орынборға келіп А.Байтұрсынов, Ә.Бөкейхановтармен ақылдасып «Түркістанда жиналған мол қаржыны, Уфадағы «Ғалия» медресесі шәкірттерінің қосқандарын «Қазақ» газетін шығаруға бағыштағандығын» [10, 298-299 бб.] жазады. Ташкентте жолдары түйіскен С.Қожанов пен М.Дулатовтың «Ақ жол» газетіндегі қызметінде алаштық идеялар жалғасын тапты. Шын мәнінде, М.Дулатовтың «Ақ жол» газеті арқылы Түркістанда ұлттық идеяның орнығуы, кеңес өкіметінің мемлекеттік билік құрылымдары туралы қоғамдық пікір қалыптастыруда атқарған қызметі «Қазақ» газетіндегі қызметінің жаңа жағдайдағы жалғасы болды.
Түркістандағы шығармашалық элита өкілдерінің бірі – Ғ.Бірімжанов 1921-1922 жж.
«Ақ жол» газетіндегі қызметінде А.Байтұрсынов пен М.Дулатовтың көтерген идеяларын одан әрі жалғастырады. 1922 ж. тамызында А.Байтұрсыновтың Ташкент-
ке келген сапары жөнінде Ғазымбек «Қазақ халқының қаламға жүйрік, алты алашқа аты жайылған атақты азаматы Ахмет Байтұрсынов Ташкентке келіп қайтты... келген жұмысы – Түркістандағы екі облыс қазақты Қазақстанға қосып, қазақ елін біріктіру. Қашанда болса қазақ халқының қамын жеп жүрген қамқорын, қажымайтын қаһарманын бұрын сыртынан ғана қанық Түркістан азаматтары зор қошеметпен қарсы алды» [11, 12 б] деп жазды. Бұл мақала бір жағынан А.Байтұрсыновтың Ташкент сапарындағы тарихи миссиясын айғақтаса, екінші жағынан оның көсемдігін Түркістан халқы да мойындағандығын аңғартады.
Қорыта айтқанда, Алаш қозғалысы көтерген ұлттық идеялардың қатарында Түркістан мәселесі мемлекеттік тұтастықты қалыптастыру түрінде көрініс тапты. Қозғалыстың саяси қызметінде қазақ қоғамын жаңалаудың демократиялық қағидаларын іске асырумен бірге ұлттық бірлікке қол жеткізу міндеттері ұлттық саяси элита қызметінің басты мақсатына айналды. ХХ ғасырдың алғашқы ширегінде олардың саясат сахнасына алып шыққан осындай өміршең идеялары еліміздің тәуелсіздігі жағдайында нақты іске асты. Сонымен бірге Оңтүстік қанаттың 1924 ж. ұлттық-территориялық межелеуге дейін идеялық тұрғыда жартылай жария, жартылай жасырын жағдайда жұмыс жасағандығы жөніндегі дәйектер Оңтүстік қанаттың қызметі арқылы Алаш қозғалысының географиялық ауқымы кеңейіп, оның уақыттық шегі ұзара түскендігін айғақтайды.
Хазретәлі ТҰРСҰН,
Қ.А.Ясауи атындағы
ХҚТУ доценті, т.ғ.д.
Түркістан қаласы