Дәурен Қуат. ТАС МОНША
2018 ж. 10 наурыз
7906
8

Әңгіме
I
Қаламыздың тау бөктеріне жетіп жығылған тұсында буы бұрқырап тұратын бір монша бар еді. Көпшілікке арналған кең құшақ монша. Сенбі, жексенбі күндері жұрт сыпыртқысын «сүйретіп», артынып-тартынып, әлгі моншаға қарай асыға басып бара жататын. Мен де көптің қатарынан қалған емеспін. Қариялар біздің бала кезімізде: «Беу, тозған дүние», – деп отырушы еді. Сол «тозған дүниеден» тозаң жұқтырмау – қаршадайымнан қалыптасқан әдет. Кейін ептеп жайлы тұрмысқа қол артқанда білдік: өз бабыңды өзің тауып, моншаға түсе білу тазалық қана емес, мәдениет те екен. Бала кезімізде ауылдағы тас моншаға түсетінбіз. «Тас монша» дегеніміз – төрт қабырғасы түгел қалыптап құйылған үш ауызды үй. Моншамыздың қазандығы жұмасына екі рет: сенбі күні – әйелдерге, жексенбі – еркектерге арнап жағылатын. Тас моншаға тайлы-таяғымыз қалмай жиналушы едік. Бүгін міне, еске түсіп отырғаны: әлгі үш ауызды үйдің кіре берісіне киімдерімізді шешетінбіз. Бұл бөлмеде бас-басымызға арналған шкаф, шифонер деген атымен жоқ. Қабырғаға қағылған сояудай-сояудай көршегелер болады. Барымызды сол көршегелерге ілеміз. Көршегелер жетпей қалса, бүктеп-бүктеп апарып, сыртқы дүниені сығырайтып қана көрсететін терезенің көзіне үйіп тастаймыз да, жуынатын бөлмеге өтеміз. Жуынатын бөлме жуынатын бөлмеден гөрі қайнаған су алып қайтуға келген адамдардың ұзын-шұбақ кезегіне ұқсайтын. Кезек болмай қайтсін, ауылдың бар еркек кіндіктісі тұз-түгел осында жүрсек… Өлдім-талдым дегенде шлапшыныңды суға толтырып, кимелескен көптің арасынан енді орын таба бергеніңде, қарулы жігіттерге арқасын ысытып, сай-саласына жұмсақ көбік жүгіріп, арқа басы кеңіп үлгерген шалдардың бірі: «Ай, буланбаймыз ба?» — деп шаңқ ете қалады. Буланатын бөлмеге төрт сатылы биік сәкі қойылған. Сәкінің ең төріне ауылымыздың ақсқалдары жайғасатын. Үшінші саты – көксақалдардікі. Екінші саты жігіт ағасы дейтін жастағы қырма сақалдарға тиесілі. Төменгі, төртінші саты – әскерден оралған ағаларымыз бен солардың ізін басып қалған, бізге кейде аға, кейде құрдас боп жүретін қулардікі. Ал, еден – біздікі. Нағыз иерархия. Буланатын бөлме – біздің ауылда төрт сатылы сәкіден ғана емес, осылайша буын аралық сатылардан да тұратын. Бұл және бұлжымай орындалуға тиісті заң еді. Алда-жалда шалдардың арасына жасамыстау біреу кіріп кетсе, ол байқұс төмендегі орны былай тұрсын, «мойнына ажырық артылып» моншадан қуылатын. Әлгі сорлы содан бірер апта өткенше, айыбын өтеп, тас моншаның табалдырығынан аттамауы керек. …Сөйтіп, сақалымыз бен жасымызға орай тиесілі орнымызға жайғасып біткен кезімізде төбедегі шалдардың бірі: «Атасына нәлеті, аямай ашшы қақпағын!» — дейді. Құбыр бойымен құйылып келіп тұрған будың бұрандалы құлағы ашылған сәтте төбемізден сұр бұлт жөңкіп өтетін де, алдымен шалдарды көміп тастайтын. Сосын ол буланатын бөлмедегі бұлжымай орындалуға тиіс заң бойынша, үшінші сатыдағыларды, сосын екінші сатыдағыларды «жұтып», соңында ысылдап бізге де жететін. Бұлт па, бу ма, әлде тұман ба – белгісіз, маңайымыз тұмшаланған түнекке айналса да, ешкім отырған орнынан қозғалуға, жылыстап сыртқа шығып кетпеуге керек. Бу ыстық жалынымен буа түседі. Шыдайсың. Бу өрт лебімен өбіп-өбіп өтеді. Шыдайсың. Бу буырқанып, бурадай шабынып «шайнап тастаймын» дегендей екпіндей соғады. Екпеттеп құласаң да шыдайсың. Қалың өрттің қара жалын тіліне айналған бу бір уақытта сені қара тастай қақтай бастайды. Шыдайсың. Шыдауың қажет қайткенде. Өйткені төбедегі шалдар бізді буға көміп, отқа орап, шыңдап жатыр. Жай жатқан жоқ. Бір шамада «жә, жетер» деген дауыс қалың будың арасынан құлағымызға талып естіледі. Ух… Бұлт тарап, тұман сейілген шақта жан-жағыңа қарасаң, бір ыңғай қызыл терілі адамдарды көрер едің. Қызыл терілі адамдар терге шомылып меңірейіп отырады. Сонда шалдардың бірі: «Балдар-ей, сендер жуына беріңдер, біздің қыртысымыз жаңа жазылды» дер еді.
II
Зәреңді зәр түбіне қуалап, қу жаныңды иманыңнан айырып алардай халді бастан кешкен соң тазалыққа қолымды бір-ақ сілтегем. Алайда, ауылдағы тас монша есімнен бір шықпай-ақ қойды. Таныс дауыс иесінің басталып келе жатып, үзіліп қалған әңгімесі де дегбірімді қашырып, мені қырға жетелей берді. «Ақжан, — деді ғой расымен, — жынды қатын. Сенбі сайын түнде тас моншаға шомылып қайтады». Ақ бота бұлттар ойнақтаған аспанның иіп тұрғанын байқамаппыз, жаңбыр құя жөнелгенде қой бүлдіргеннің өрісіне сұғынған балалар бас сауғалап тұра қаштық. Баданадай жаңбыр тамшылары бармақ басты бұршаққа айналып соққанда, тіпті, жанымызды қоярға жер таппадық. Мен бір үңгір тасты білетінмін. «Еріңдер соңымнан» дегенді айқайлай айтып, қабырға жолмен сол үңгірге тартқам. Екеуміз ғана жетіппіз. Бүлдірген тере барған өзге балалардың қай қуысқа тығылып, бұршақтан бұғып қалғанын білмедік. Біздікі бір керемет жай болды. Жаздың шуағын бойына тартқан тас үңгірдің іші жып-жылы. Төбеден бұршақ ұрмақ түгілі тамшы тамбайды. Үңгірдің аузына жалбыз қалың біткен екен, хош иісі танау астында жүгіріп, жаныңды балқытады. Оны жақын арадан, жақын болғанда демін жұтып, жүрек дүрсілін еститіндей жақыннан алғаш көруім. Көп сөйлемейтін. Тәкаппар көрінетін. Сәл бұртиып тұратын еріндерінің өзі ешкімді менсінбейтіндей ерке сыңай танытатын. Аппақ маңдайы жарқырап ол келе жатқанда көзіне түсіп қалуға тырысушы едік. Оны жалт қарататындай бізде қайбір қайнаған өнер немесе кескін-келбет, түр сипат бар ғой дейсіз? Біздікі сол – қасыңдағы біреуді түртіп қалу, қойып жіберу, боқтау. Соның біріне сәт салмайтын еді-ау, шіркін, сәт салмайтын. Бірде менің елірмем ұстап, можантопайлау Нарұлан деген баланы көзапара шалып жықтым. Ол менің мына «ерлігімді» көрді. Көрді де тура маған қарады! О, сіз білесіз бе, ол маған қарады! Бірақ, миығына күлкі үйірді де, кенет, қабағын шытып, қасымнан өте шықты. Сілейіп тұрдым да қалдым. Оның миығындағы күлкі: «Әй, көк маңқа, су мұрын, тәштиген бойың беліме де жетпейді, бірақ, сенің де менде көңілің бар екен ғой», — деген кекесінді танытып кеткендей. Немесе: «Әп-әйбат баласың, сені бір көрім, тәрбиелі адам ба деп жүрсем, сен де мына көксоққандардың сойынан екенсің ғой», — дейтін реніштің салқынын сездіргендей болды. Содан қайтып беттемеген едім. Оның үстіне екі -үш жас үлкендігі және бар. Енді, міне, ауыз қуысы тар, тас үңгірдің ішінде қатар тұрмыз. Қатар тұрып ләм-мим тіл қатпауға мен мақұл едім, ол жөткерінді. Сөйлеуге ыңғай танытты. Сөйлеместен бұрын сыңқ етіп күліп жіберді. — Екеуміз осы үңгірде қалып, аңға айналып кетсек?.. — …. — Сенің қандай аң болғың келеді? — …. — Айтсаңшы, қандай аң болғың келеді? — Арыстан. — Арыстан біздің өлкеде өмір сүре алмайды. — Аю. — Аю маған ұнамайды. Сасық. — Қасқыр. — О, міне, ойдағы сөзді айттың. Қасқыр болып кетсек. Мен – ұрғашы қасқыр. Сен – бөлтірік. Бөлтірік болсаң мені емесің ғой? Емесің бе? Әлде күйеуім болғың келе ме? Арлан қасқыр? – Көзіне көзім түскен, біртүрлі құбылып тұр: жанары жалт-жұлт ойнайды. — Бөлтірігің емес, күйеуің болайыншы, — дедім алқынып. — Мектепте ешкімге ұқсамайтын сүп-сүйкімді, тәп-тәтті баласың. Сабағың да жақсы, тентек болма, бұзықтарға еліктеме, — деді ол мені бауырына басып. Қайран, Ақжан… …қара түнді жамылып, қайғы сүйреп, қасырет таратып дәніккен дүлейлер сенің аппақ арыңды лайлап, абыройыңды төгіпті дегенді естегенім бар еді, бірақ, дертке ұшырап, құса құшқаныңды білмейді екенмін. Өтірік шығар. Әлгі естігенім жалған болар. Жалған болса екен. Оу, шұғынық гүл жапқан жазира мекен, жаз өлкем, Ақжаныңды жылатып, оның анау нәркес көздерінен бұлап аққан жасын үнсіз жұтып жата бердің бе сен? Жаның ашымады ма? Тебіренбедің бе? Ау, айнакөл аспаным-ау, сен ше? Сен де бар сұмдықты түнек түнге аударып, түк көрмедім дейсің бе? Көзім алды бұлдырап, жанарымды жас жуды білемін. — Аға, не, жылап келе жатырсыз ба? – деді жүргізуші інім. – Ауылды сағынғансыз ғой? — А-а, жоқ-а, қағазға, компьютерге көп қадаламыз. Осылай түйіліп отырып қалсақ, жанарымыздың жасаурайтыны бар. — Ә-ә, солай деңіз. — Біздің бала кезіміздегі тас монша бар ма осы қазір ауылда? Жүргізуші інім мырс етті: — Не, тас моншаға түсейін деп пе едіңіз? — Жай сұрағаным ғой. — Ол тас моншаңыздың шыпасы баяғыда біткен. Оны қайтеміз? «Оны қайтеміз?» — деп ернін сылп еткізген інімнің жеңіне көзім түсті. Кірлеп кетіпті. Жағасына қарадым. Май-май. Шашына да көптен су тимегені байқалады. «Әй, салдыр-салағым-ай, тұяқ қапты тірліктің соңынан салпақтаймын деп, сабалақтанып қалғаныңа мән бермегенсің-ау…» Ымырт үйіріле құм қойнауындағы ауылымызға да жеттік. Қолқаны қоңырсыған бөтен иіс қапты.III
Шешесі жарықтық, атаққа шыққан салақ кісі еді, анасына тартса керек, досымның әйелі ұстаған үйдің ұсқыны кетіп-ақ қалыпты. Етегі солбырайған терезе перделердің шаң мен кірге міленгені соншалық, терезеден түскен жарықты тұтып емес, ластап тұр. Үй мысығының нәжісі дымдап сіңген текеметке тізе бүге бергенімде асқазаным ақтарылып аузыма түсе жаздады да, көзім ашыды. Бұрыш-бұрышта, төбеде өрмекшілер айқұш-ұйқыш тор құрып, қара шыбынды қырып жүр. Мынау лас шаңырақтың тазалығын өрмекшілер ғана ойлап, шыбын-шіркейге қарсы майдан ашқан сияқты. Бақырып, жылап кірген баласын досымның әйелі шапалаққа бір салды да, борбайын жалаңаштап қоя берді. Балақай шолақ шалбарын бүлдіріп қойған екен, ішіндегісін шешесі жалаңаш қолымен сыпырып алып еденге тастай салды. Сөйтті де, қолын жуып не сүртпестен білегін түріп жіберіп, қамыр илеуге отырды. Отағасы – Нарұлан бала кезіндегі можантопай қалпынан өсе қоймапты: «Өй, қатын!», «Әй, қатын!» дегені болмаса, баяғы Нарұлан. Сүрініп-қабынып төрге, менің қасыма жақындады. Бұ байқұсты да салақ қатын керзі етіктің қонышындай қылып тоздырып бітіпті: қара тұяғынан бастап, шудаланған сақалына дейін шуаш мүңкіп, сөйлеп отыр. — Дос, үлкен жерден кеп қапсың, мал сояйын, — деді ол. — Күнде келіп, күнде бір қойыңның басын мүжіп жатқан жоқпыз, сойсаң – сой. — Сөйтейін. Нарұлан сыртқа шығып кеткен соң қатыны маған естіртпей, өзіне өзі сөйлеген болып: «Сорлы әркімге қой сояды. Біреуінен пайда жоқ» деді. Қой сойылды. Қатынның жаңағы сөзі ойымда: мен досымның мына мырзалығын қалай қайтарып, немен өтесем екен деп, қынжылғандай рай таныттым да, әмиянымнан суырып алып, 100 мың теңгені әлгінде шолақ шалбарын бүлдіріп тастаған балақайдың қолына ұстатқам. «Тәтті алып жей ғой». Қатынның бетіне қан жүгірді. — Үйбай-ау, — деді сосын ол байына қарап, — қайдағы бір көк шандыр кепені қандағанша, қыс бойы жемдеген ісекті соймадың ба? Қара қазанға кепенің жарты еті кетті. Мен ошақта жанған отты сағындым дегенді сылтау етіп, қазанды далада көтерткізіп, етті далада жедік. Ауылдың ауасын сағындым деп, далаға жатып қалдым. Құм қойнауындағы момақан ауылым менің. Қыста қар астында бұйығып, көктемде көк барқыт жамылып, өзгеше реңге енген кезінде анау алыстағы Жоңғар Алатауының бауырындағы барқыт белдерден сылқып есіп, сылқым самал жететін. Сонда қоян жон құм жоталары сылқым самалға құшағын ашып, аңқылдайтын еді-ау…Тәтті еді ғой ауылымның иісі. Ертеңінде асықпай ауылды араладым. Өзімнің туып-өскен ауылым. Бірақ ол өзгеріп кеткен сияқты. Тұрпатында бүртүрлі жаттық бар, жасықтық бар. Шатырсыз, жатаған үйлерді белуардан құм ораған. Тырбиған кәрі қара ағаштар жапырақсыз жабырқап тұр. Туыстарым да бөтен, бөгде жандардың кейіпіне енген. Қабақтары салыңқы, иіні түскен: кір-қожалақ. Жүздері желге тотыққан. Мені, әсіресе, олардың настығы кейітті. Адам деген осыншалықты ластыққа бой алдырып жүре бере ме екен?.. Сосын ауыл бастық Әменнің кеңсесіне кіргем. Әмен де әбден кірге батыпты. Тырнағы есектің тұяғындай боп қалыңдап, қатып кеткен. Мен кеңсесіне бас сұғып, тізе бүккенімде Әмен мұрнын шұқып отырған. Сәлемімді мұрнын шұқып отырып алды. Әңгімемді мұрнын шұқып отырып тыңдады. Әңгімесін мұрнын шұқып отырып айтты. Бүгін, шамасы, ауыл бастықтың мұрын тазалығын қолға алған күні болса керек. Талабына тоқтау, тыйым салуға ыңғайсыздандым да, жүзімді барынша жылытып: «Әбе, — дедім, — кірлеп кетіпсіздер ғой? Анау тас моншаны қалпына келтіріп, жуынбайсыздар ма, тәйірі?». Әменнің көзі шарасынан шыға жаздады: — Жоқ, болмайды! — Пәлі, неге болмайды? — Болмайды деген соң – болмайды. — Неге болмайды деймін? — Ол моншаның ішін жын жайлаған. — Қойыңызшы?.. — Рас, жын жайлаған. Әменмен осылай ырғасып отырғанымызда сырттан шаң-шұң дауыс естілді. Ауыл ағасы елең етіп, суық жымиған: — Әне, тас моншаның тасын қайта қыздырам деп жүріп жын ұрған қатын да келді. — Ақжан ба? — Сол, соның өзі. Әменнің кеңсесінен қалай жүгіріп шыққанымды білмеймін, Ақжанды көрдім. Аппақ Ақжан. Осы ауылда тәніне кір жұқтырмаған жалғыз өзі екен. Көйлегі де аппақ. Қоқырайған қожыр қара біреуге әлденені айтып, ұқтырмақ болып жатыр. Анау ыржың-ыржың етіп, Ақжанды қара көлеңкесімен қалқалай берді. Мен: «Амансыз ба, Ақжан?!» — деп дауыстадым. Ақжан жаныма жедел басып келді де, қолын ұсынды. Сүйрік саусақтары тап-таза. Ерінімді тигізіп, аялай өптім. — Сіз ауылда екенсіз ғой? — Ауылдамын. Ауылдан ұзап кете алмадық. Мені мыналар «жын соққан» дейді. Айтшы, мен сап-саумын ғой? — О не дегеніңіз, Ақжан? Тіпті, ажарланып кетіпсіз. Ақжан күлді. Сосын бетіме бейсаналы түрде қарап тұрып: «Моншаға түсесіз бе?» — деді. — Түсер едік, тас моншаны тас талқан қылыпты ғой мына жұрт. — Иә, тас талқан қылды. Соны қайтадан, былай, неғып, жасап алу керек. — Сөйту керек, Ақжан. Үндеме. Қалпына келтіреміз. Әменнің кеңсесіне қайта оралдым. — Әбе, расында, тас моншаның тасын қайта қыздырайық та. — Әуреленбе, шамаң жетпейді. — Әбеке, керегі ақша ма? Ол менде жетіп-артылады. Ауыл бастықтың сұқ саусағы танауының тесігін үңгіген қалпында қалып, жанарына жылт жүгірді. — Ақшаң көп пе? — Жетеді. Мен – қазір бай жазушының бірімін. Ақшамды қайда жұмсарымды білмей, шашып жүр едім, жақсы болды: тас моншаны тастай қылып қатырып берейін. Бастық үңгірдей мұрнының ішіне сұғынған сұқ саусағын суырып алып еді, «олжалы» шықты. Саусақтың ұшында қара қоңыздай қатып бірдеңе тұр. Әмен оны терезенің көзіне ашулана шертіп жіберді де: — Нақұрыс! – деді. — Сені жұртта қалған бір жындылар мен жыландар туралы, есі ауысқан суретші туралы жазды деп естіп едім, құлағыма жаңсақ сөз жетпеген екен, сенің өзің де шалыққа ұшырапсың, бауырым. Шалық шалмаса, тас моншада нең бар? Одан да ол ақшаңды маған бер, мен оны игілікке жаратайын. — Ал, берейін. Сіз оны қандай игілікке жаратасыз? — Былай істейміз. Ерте көктемде елдің қолындағы арық-тұрақ малды сатып аламыз да, күзде семіртіп, екі есе бағасына сатамыз. Табыс шаш етектен. Пайда – «попалам». — Әбеке, мен малдың сүмесіне қарап сүмеңдеп жүретін бақалшы саудагер емеспін. Тас моншаны бүтіндеп, мына нас басқан ауылды тазартамын. Айтым – бітті, кестім – үзілді. Әмен мені бала кезімнен біледі: мен тегі алған бетінен қайтпайтын жанмын. Біреу «болмайды», «мүмкін емес» десе ерегесіп, егесіп кететінім бар. Сол мінезіме салып, әйгілі құрылыс компаниясының басшысына қоңырау шалдым: — Мырза, маған құрылыс заттары мен құрылысшылар керек. «Ақысы» дейсіз бе? Алаң болмаңыз, тап қазір менің менеджерім сіздің есеп-шотыңызға қажет соманы аударады. …Сөйтіп, құрылыс жұмысы басталып кеткен. Бір айдың ширегінде тас моншаның төбесі шатырланып, су құбырлары тартылды, қазандығы орнады. Қабырғасы сыланып, әктелді. Айналасына гүлзар бақ қонды. Қуанышымда шек жоқ. Ақжан болса да мәз. Аппақ жүзіне қызыл арай жүгіріп, шұғынық гүлдей құлпырған. Ал кеудесін діріл қақтырып, айналақтап, қасыманан шықпайды. Әйтсе де, бірақ, бізді қостап, қолпаштаған пенде туыстарымның арасынан табылмай-ақ қойғаны… Тас монша биіктеп, жаңарған сайын олар қабақтарын теріске салып жүре берген. Ертең тас моншаның қазандығына от саламыз, Ақжан. Ымырт үйірілген. Түп-түзу жұмыр балтыры мен тоқ мықынына құп жарасқан джинс-шалбар мен етегі кіндік тұсынан байланған ақ кофта киіп Ақжан келді. — Қыр асып, қыдырыстап келсек қайтеді, Мәулен? — Еркіңіз білсін, ханым! Біз қол ұстасып ұлы құмға бастайтын жалғыз аяқ жолға түстік.IV
— Қайран балалық-ай, соноу тау бөктеріне жаяу-жалпы барып, бүлдірген теріп қайтушы едік қой, — деп мен әңгіме бастадым. Ақжан үнсіз бас изеді. – Біздің өлке керемет қой, Ақжан. Міне – құм, әне – тау. Ал, осы беті жүре берсек, жүре берсек, Балқашқа жетіп шомыламыз. — Иә, — деді Ақжан, — Балқашқа жетіп шомыламыз. Ұясына қонған Күннің қызыл арай шапағы