Келешектің күңгірт кейпі
«Қазақтың келешегінің кейпі қандай?» – дейтін салмақты сауал мені соңғы кезеңде көп мазалай бастады. Жүз ойланып, мың толғанып, ақыры, бір түйінге табан тірегендей болдым, сөйтсем: қазақтың келешегінің кейпі ұлттың білімімен ғана таразыланады екен. Иә, қазір ұзын найзамен, қуатты қылышпен шайқасатын заман емес. Бүгіннің өткір алдаспаны – терең ілім мен сапалы білім.
Келешектің кепілі – білім болса, жұрты – жастар. Қазақ сияқты жас ұлттың білікті білімімен қатар, ұлттық құндылықтары да қабат өрілуі керек. Еліміздегі қалыптасу кезеңін бастан кешіп жатқан білім берудің сапасы – қарабайыр білместік пен әдейі қаскөйліктің кесірінен бүгінде тығырыққа тірелді. Қазақ баласының толыққанды білім алуына көпе-кернеу қақпандар құрылып, бетегелі бөгеттер соғылып жатыр...
БІЛІМ БЕРУДЕГІ – БІЛМЕСТІК
Жаһандану үрдісі – аз ұлттардың ұлттық ерекшеліктерін құрдымға кетіріп, өз үстемдігін жүргізген тұста қазақтың қара баласы сапалы біліммен бірге, ұлттық үрдістерге негізделген тәлімді тәрбие алуға да зәру. Тәрбие түзелмей, жастардың санасына сапалы білім сіңіру де қиын. Сондықтан, ең бірінші, ұлттық бітім-болмысымызды, ұлттық ойлау машығымызды, ұлттық ерекшеліктерімізді, ұлттық салт-дәстүрлеріміз бен әдет-ғұрыптарымызды, ұлттық мәдениетімізді, ұлттық тәрбиенің этикалық-эстетикалық құндылықтарын, діни тәрбиені, діл, тіл, адамгершілік мәселелерін түбегейлі оқытып, сақтап қалуымыз аса маңызды.
Есігімізден кіріп, төрімізге таласқан батыс мәдениетінің басымдық «өркөкіректігін» тежеудің жалғыз жолы – ұлттық тәрбиені күшейту. Ұлттық тәрбие дегеніміз – тіл, діл, дін, отаншылдық, елшілдік һәм ұлтшылдық.
«Ұлтшылдық» пен «ұлтжандылық» деген тіркестердің мағынасы бірдей емес, екеуін шатыстырып алмау маңызды. Бүгінде қайсыбір шалақазақ білгіштер «ұлтжанды» дейтін жасанды тіркес шығарып алды. Қазақ «балажан», «қатынжанды» деген сөздерді қолданғанымен – ұлтын сүйіп, оның мүддесіне жанын пида еткен халықтың қаһарманын – әсте де «ұлтжанды» деп емес, тек қана «ұлтшыл» деп атаған. «Ұлтжанды» дейтін тіркесті қолдан құрастырған ділі уланған боркемік-бозөкпелер: «Ұлтшылдық – қай заманда да қатерлі» деп соғады. Ендеше, «ұлтшыл» атанған Қабанбай мен Райымбек, Исатай мен Махамбет, Наурызбай мен Бөгенбай қазаққа қатерлі ме?!.
Ұлтшылдық – өз ұлтын сүю, өз ұлтының жанашыры болу, отанының патриоты-қамқоршысы атану. Кешегі кеңестің құлдық санасынан ажырай алмай, әрбір сөздің астынан кір іздеу – болашағымыздың баянды-тамырына балта шабады. Жаһандану жағамыздан алып, тынысымыз тарылған қазіргі кезде әрбір қазақ – адуынды ұлтшыл болуы керек. Ата-бабамыздың мәңгілік мұралары мен мүдделерін осындай қайсар мінез, байсалды бағыт, қажырлы қимылмен ғана сақтап қаламыз...
Білім беру мен жастардың мәселесі – қазіргі қазақ қоғамының ең әлсіз де әлжуаз саласына айналды. Жылына қазақтың орта мектептерінен, лицейлерінен, гимназияларынан, колледждері мен жоғарғы оқу орындарынан түлеп-ұшқан жастардың басым бөлігі қайраңда қалған ескексіз қайықтай «қаңырап», бағыт-бағдарсыз абдырап жүр.
ҚЫМБАТШЫЛЫҚ ҚАМЫТЫ
Қазақ мемлекетінің жоғарғы оқуының ақысы жыл санап емес, аракідік ай ауысып қымбаттай түсуде. Бұл бассыздықты ауыздықтауға министрліктің зауқы да жоқ, қауқары да жетпейді. Сондықтан, қазақтың біліміне – халықтың қатаң бақылауын орнату керек. Жер-жерде, облыстар мен аудандарда, қалалар мен оқу орындарында ата-аналардың бақылау кеңестері шұғыл құрылуға тиіс. Қазір қазақтың жасының жоғарғы оқу орынына түсу құқы оңбай бұзылған. «Ауызы қисық болса да, бай баласы сөйлесін» дейтін әділетсіздік дәп осы жерде салтанат құрған. Ақшасы барлар оқиды, қаражаты жоқтарға есік тарс жабық.
Табиғи байлықтары әлемді тамсантқан біздің елімізде қара нан мен қара суға қараған қазақтардың бар екендігіне ешкім сенбейді. Арманынан адасып, амалсыздықтан ала жіптің құрығына түсіп, жас өмірімен қоштасып жатқан өрімдей жастардың тағдырына куә болған білім саласының нән шенеуніктері міз бағар емес. Өзінің қу құлқыны мен «наны мол» орынтағын сақтап қалу үшін шенеунік біткен әлгі шарасыздан құрбан болған жас-мәжнүндерді «маскүнемдер» немесе «нашақорлар» деп күстаналаудан да тайынбайды.
Соңғы жылдары қазақ топырағындағы Ұлттық Бірыңғай тестілеу – 15-пен 19 жас арасындағы 100 жастың ішіндегі 12-сінің өз-өзіне қол жұмсайтын ажал алаңына айналды. 2009 жылы 209 жасөспірім көз жұмса, 2010 жылы олардың саны 237-ге жетті. Мәжіліс депутаты Дариға Назарбаеваның: «Суицидтің себебі – ҰБТ» деп батыл мәлімдеуі елді ерекше елең еткізді... Дариға Нұрсұлтанқызы таяуда тағы да бір халықтың сөзін сөйлеп, ҰБТ-ға қатыса ма, әлде емтихан тапсыра ма, талапкердің таңдауына қалдыру керек деп мәлімдеді.
Қазақтың қарапайым жасының жоғарғы білім алуының жүйелі жолдарын, әралуан әдістерін, тың тәсілдерін талмай ізденіп-қарастырудың орнына, Білім және ғылым министрлігі «Мемлекеттік білім беру жинақтау жүйесі» атты жаңа заңның жобасын ұсынды. Бұл «жаңалыққа» сәйкес жинақталған қаржы үш бөліктен тұрады. Бірінші бөлігі – салымшы салған ақша. Екіншісі – банктің ай сайын ақшаны капиталға айналдырып, сыйақы беруі. Бұл банктің депозиттері сияқты. Мемлекеттің сыйақысы –жинақтың үшінші бөлігін құрайды.
Сыйақы мөлшерлерінің пайызы тілге тиек етуге де тұрмайды. Нәтижесінде салымшының салған қаражаты – 60 пайыз, банкінің сыйақасы – 23 пайыз, мемлекеттің үлесі – 17 пайыз болады, яғни, мемлекеттің көмегі жалпы қордың небәрі 15-20 пайызын ғана құрайды екен.
Білім берудің жинақтау жүйесі Бельгия мен Канадада, Ұлыбритания мен АҚШ-та, Малайзия мен Сингапурда, Швеция мен Испанияда тәжірибеге енгізілгенімен, аталған елдердің экономикалық қуаты мен заңдарының жұмыс істеуі де, тұрғындарының табысының мөлшері мен жинақтау әдістері де, халқының мінез-құлқы да мүлдем басқаша.
Министрліктің білім ошақтарына қисапсыз тексеру комиссияларын жіберуімен білімнің сапасы артып, ақысы азая қоймайды. Жоспардағы 120 мың мұғалімнің арнайы даярлаудан қайта өткізілуі де уақытша әрі көзбояушылық шаралар ғана. Әрбір мұғалімнің білім беру сапасының деңгейін министрліктің шенеунігі емес, ұстаздың шәкірті ғана шынайы бағалай алады.
Бүгінде 2015 жылдан бастап, Ұлттық Бірыңғай тестілеу әдісі жойылып, екі мемлекеттік емтихан енгізу – ұсынылып жатыр. Меніңше, бұл шешім қазақ баласы білімінің сапасын едәуір сапаға көтерер еді. Бірақ, 31 мыңнан сәл ғана асатын «білім беру гранттары» тым аз, әрі оны әділ бөлудің де әдістері әлсіз. Сол себепті, еліміздегі барлық меншік нысанындағы білім орындарындағы оқу ақыларының мөлшері мен заңдылығына және жұмсалуына қатаң бақылау орнататын кез жетті.
САПАСЫЗДЫҚ СЕРГЕЛДЕҢІ
Жаңа технологиялардың отаны – Жапония 5-ші сыныпқа дейін балаларын тек ана тілінде ғана тәрбиелейді. Өйткені, сәби өзінің ана тілінің уызына тойып, құнарынан қанып ішуі керек. Қазіргідей нанотехнологияның қарыштап дамып, жылдам жетілуінде көш бастаған жапонның атышулы ғалымдары ана тілінде алған білімі арқылы өз жаңалықтарымен әлемнің алдына суырылып шықты.
Еуропаның өркениетті Англия мен Чехия секілді елдері балабақшаларының барлығында туған тілдерінде ғана тәлім береді. Медицинасы алдыңғы қатардан көрінген Израиль өзінің 2000 жыл бұрын жоғалып кеткен тілін жаңғыртты. Бала тәрбиесіндегі туған анасының тілі – жас өскіннің ұлтын сүйгіш, отаншыл, елшіл, мемлекетшіл болып өсуіне тікелей ықпал етеді.
Бірақ, қазақтың Білім және ғылым министрлігі күллі өркениетті әлемнің үлгілі үрдісіне қарсы шығып: «2013 жылдан бастап балалардың білім деңгейін жақсарту мақсатында ағылшын тілі 1 сыныптан бастап үйретіле бастайды» – дейді. Оқулықтың сапасы былай тұрсын, жалпы білім берудің, ұрпақты тәрбиелеудің басты қате-кемшілігі – министрліктің құр сөз, жалаң жарнамалық «қызметтерінде» жатыр.
Мектеп оқулықтары мен оқу-әдістемелік құралдарының сапасыздығы мың-сан айтылса да, нақты нәтиже таба алмаған білімнің шенеуніктері «Үштілділік тұжырымдамасын» ешкіммен ақылдасып-кеңеспей, бүлдіршіндер мен ата-аналардың рұқсатынсыз-ақ зорлық-зомбылықпен тықпалап отыр. Аталған тұжырымдама – бүлдіршіннің табиғи болмысын терең зерттеп-зерделемеген, науқаншыл, шикі дүние.
Жеме-жемге келгенде, үш тілді зорлықпен үйрету, мәжбүрлікпен енгізу – біздің бар құндылықтарымыз тұжырымдалып, жинақталған Ата Заңымызды аяққа таптау, елдің азаматының заңмен бекітілген құқықтарын бұзудан басқа ештеңе де емес. «Оқулықтардың барлығының түбегейлі жаңартудан өткізіп, әр 4 оқу жылы сайын міндетті түрде ауыстырып тұратын боламыз» – деп «ант-суын» ішкен министрліктің басшылығы сапасыз оқулықтардың әлі де балалардың ой-санасын улауды жалғастырып жатқандығын мойындап қана қойған жоқ, әзір бұл бағыттағы бетбұрыстық іс-шаралардың мақұрым екендігін дәлелдеді.
Мектеп оқулықтары – білімнің қайнары көзі болуымен қатар, ұрпақтың тәлім-тәрбиесі, білім-білігі, әрі баянды болашағы. Өскелең ел, өнегелі жұртпен қатар дамып, алшаң басамыз десек, оқулықтардың әр сөзіне, әр сөйлеміне, әр тақырыпқа, әр шешімге аса сақтықпен, мүлтіксіз мұқияттылықпен қарауға міндеттіміз. Сапалы оқулықтардың авторлары жоғары қаламақылар алуға тиіс. Оқулықтар авторларын таңдап-талғауда тамыр-таныстық пен туыс-жамағайындықты ысырып тастап, аса әділ, мейілінше адал әдістермен өткізу парыз. Мемлекеттің ертеңгі ұлттық қауіпсіздігіне тікелей қатысты осынау маңызды шаруада ата-аналар ұйымдарын, қоғамдық бірлестіктерді де сарапшылардың сапына көбірек қосудың пайдасы зор.
«Айтпаса – сөздің атасы өледі» демекші, Мәжіліс депутаты Дариға Назарбаева мектептерде бірнеше пәндердің бірін-бірі қайталауы балалардың еркін білім алуына айрықша ауырлық ететіндігін сынға ала келіп: «Жекеменшік баспалар оқулықтар әзірлеумен айналысып, оларды өздері басып шығаратын үрдісті тоқтату керек. Бұл – жемқорлыққа апаратын тура жол» – деп, атап өтті.
Әсіресе, «Қазақ тілі» оқулығының, әрбір қазақ тілі мұғалімінің жауапкершілігі жоғарғы дәрежеде көрініп, талмай іздену мен жалықпай жұмыстану арқылы әрбір шәкірттің бойына мемлекеттік тілге деген мақтаныш сезімін терең сіңіруінің маңызы айрықша. Балабақшада да, орта мектептер мен жоғарғы оқу орындарында да «Қазақ тілі» пәні әлі күнге дейін атүсті, екінші саптағы, мәні кем, маңызы әлсіз дәрежеде өте сапасыз оқытылып келеді.
Қазақ тілі ахуалының аяныштылығына қарамастан, Қазақ елі – унитарлы мемлекет, қазақ ұлты бір тілде сөйлейтін, біртұтас халық. Әйткенмен, мемлекет құраған, атын иемденген ұлттың ең жоғарғы билігіндегі жауапты қызметтерде өзіміздің «таяқты әліп деп білмейтін» орыстілді, шорқақ ойлы, шаланамысты қандастарымыз отыр. Мемлекеттік тілін жүйелі оқыта алмайтын елдің қуаттылық қауқары мен тәуелсіздігі күмән тудырады. «Қазақ тілі» пәнінің мұғалімінің деңгейіне басым көңіл бөлініп, абырой-беделін көтерудің шаралары қарастырылуға тиіс. Қазақ тілін дамытатын жалғыз ұлт – қазақтар, ең алдымен, қазақ ұлты өзінің туған тілін құрметтеп, ана тілінде сөйлесе, басқаның қиқарлығы алыс кетпейді. Қазақ тіліне немқұрайлы көзқарас пен оны оқытудың сапасыздығы – қазақ елінің білім беру саласының сапасыздығына әкеліп тірейді...
Келешектің кепілі – білім беру ісіне ерекше көңіл бөліп, отандық білімді жаңа сатыға көтеру, әлемдік инновациялық технологияларды игеріп, өркениетті озық елдердің қатарына қосылу парызы тұр, алдымызда. Ал, баласынан, баласының білімі мен тәрбиесінен, баласының болашағынан қаржы үнемдеген елдің – келешегі күңгірт болады.
ҰСТАЗДЫҚ ЕТКЕН ЖАЛЫҚТЫ...
Жеткіншектің сапалы оқулығы – шаруаның жартысы ғана, өкінішке қарай, соңғы жиырма жылдағы мұғалімдердің, кем дегенде, тең жарымы сауатсыздық дертіне ұшырағаны жасырын емес.
Сауатсыз ұстаздан – сауатты шәкірттің немесе тәрбиеленушінің шығуы екі талай. Біріншіден, еліміздің балабақшалары мен орта мектептеріндегі тәрбиешілер мен мұғалімдердің жалақысын белгілеу тәртібі түбірімен қате. Мектептің директоры, оның орынбасары, балабақша меңгерушісі тәрбиеленушілер мен оқушылардың қауіпсіздігіне дейінгі жауапкершілікті мойынына жүктесе де, жалақы мөлшері қатардағылармен бірдей. Ал, сынып жетекшісі өзінің төл пәндерінің сыртында сыныптың тәрбиесімен айналысқаны үшін небәрі 5 мың теңге қосымша ақы алады. Енді осы болмашы 5 мың теңге үшін кімнің ертеден кешке дейін мектепте жүріп, жүйкесін тоздырғысы келеді? Сонда біздің болашақ жеткіншектерімізді тәрбиелеудің құны – 5 мың теңге ме?..
Екінші мәселе: мектеп директорының жалақысы мектептегі оқушылардың санына қатысты болмай отыр. Мәселен, мектепте 500 оқушы ма, әлде, 2500 оқушы ма – бәрібір – директордың жалақысы бір деңгейде. Ендеше, саны бес есе көп мектеп директорының жауапкершілігі неге ескерілмейді?..
Үшінші күрмеулі түйін: мектеп директорының және мұғалімдердің білімі мен білігінің сапасы. Өкінішке қарай, сапа көрсеткішінің күннен-күнге төмендеп бара жатқаны байқалады. Мұның айқын дәлелі: бүгінгі жас адам өзінің ішкі ой-пікірін де анық айтып жеткізе алмайды. Тіл мен рухани саладағы гуманитарлық мамандықтардың иелерінің өзі сөйлеу ережелерін ежіктеп тұрғанда, есеп-қисаптан «есі шыққан» техникалық бағыттағы балалардан түзу сөз, тәлімді ойды дәметудің өзі артық.
Кітапхананың орнын – интернеттер, кітаптың орнын – планшеттер басты. Оқуға – кітаптың, жазуға – қаламның қажетсіз болып қалуы, қазіргі өркениетті де озық компьютерлендіру мен ұялы байланыс, бір жағынан, жас өркеннің жылдам ақпарат алып, шұғыл шешім қабылдауына, техника тілін тереңірек меңгеруіне айтарлықтай ықпал еткенімен, екінші жағынан, сана-сезімінің қалыпты дамуына кедергі келтіріп, ой-парасатының өсуін кідіртуде. Сонымен қатар, ғаламтордың ашықтығы мен ақпарат ағынының телегей-теңіздігі – жастарды қатігездік пен қаныпезерлікке «баулып», балғын саналарын аямай улап жатыр.
Нанотехнологияның жетістігінің маңыздылығы қажет әрі түсінікті, әйткенмен, адамзат баласы басқа планеталарға ұшып барып жатса да, білімнің бірден-бір қайнар көзі болып табылатын кітапқа әзір балама ойлап табылған жоқ. Қазір электрондық кітаптарды оқығанымызбен, тасқа басылып, қағазға түскен кітапты оқығандағыдай ләззат ала алмаймыз, рухани рахаттанбаймыз да...
Мысалы, планшеттен Абайды оқығанда, арамызда белгісіз үшінші біреу жасырынып отырғандай, оғаш сезім пайда болады. Ал, кітап-жарықтық тым үнсіз, тым сыршыл ғой. Әдеби кітаптың бетін ашпаған ұрпақ – ішкі-жан дүниесі тым жалаң, тым кедей, дөрекі де, даңғой болып өседі. Рухани жалаңаштық – ұлтымыздың келешегіне төнген қауіп.
Өміріміздің өзекті салаларына қатысты математика, астрофизика, химия, технология, экономика секілді пәндерді бейімі басым балаларға тиянақты оқытуға тиіспіз. Аталған пәндерді қазақ тілінде тереңдеп дәрістесек, қазақтың баласы техникалық салада да қарқынды дамитын болады. Бүгінде әлемдегі №1 тілге айналған – ағылшын тілі сөздігінде 1 миллионға жақын, ал, орыс тілінде 250 мыңға жуық сөз бар екен. Бірақ, бұл екі тілдің де аясының біртіндеп тарылып бара жатқанына Англия мен Ресей елеңдеп отыр. Неге десеңіз, қазіргі өркениеттің даму қарқыны қарғындай қуатты, жаңа технологияның арқасында күн сайын жаңа сөздер мен тың ұғымдар пайда болып, қолданысқа енуде. Олай болса, жауы басым, жанашыры әлсіз қазақ тілі мейілінше сергек серпінмен дамуға тиіс қой...
Анасының тілін, атасының дәстүрін құрметтеп, ұлтын ұлықтайтын, мемлекетіне жанын пида етуге дайын ұрпақты тәрбиелеп шығару оңай шаруа емес. Қазақ мемлекетінде қазақ тілін балабақшадағы бірінші күннен бастап, ұлты мен ұлысына қарамай, үздіксіз әрі терең үйрету керек. Артта қалған 21 жылда біз осынау маңызды мәселені жүзеге асыра алмадық. Сосын, ер жеткен жеткіншекке әркімнің ынтасы мен қабілетіне қарай, бірнеше тілдер мен пәндерді үйретуге кірісу қажет.
Қазақтың баласы өзінің ана тілінде техниканы үйренсе, біз ешқандай көштен қалмаймыз. Прокурорлық пен әкімдікті меңгерген қазақтың баласы – дәнекерлеушілік мен инженерлікті, компьютерлендіру мен IT саласын да тез игеріп кетеді, әлемдік деңгейде бәсекеге қабілетті маман бола алады. «Білім – ғылым – инновация» дейтін бағыт құптарлық болғанымен, қазақстандық білім беру жүйесін әлемдік стандарттарға сәйкестендіру, отандық дипломды барлық елдерге мойындату; сапа менеджменті жүйесінің қайта сертификаттап, білім беру бағдарламасының салаларын кеңейту; халықаралық ақпараттық технологияны мейлінше терең игеру, оқу орнының қазанында қайнай жүріп, тәжірибе жинақтау; күллі қабілет-қарым, білім-білікті жұмсау – машақаты мол шаруа. Сөз жоқ, асығыс адымдаған заманауи технологиядан қазаққа қалыс қалуға болмайды.
Өкінішке орай, біз бүгінде тәрбиенің түп-тамырлы табиғатын жоғалтып алдық. Балабақша, мектеп, колледж, ЖОО – тәлім-тәрбиенің терең тамыры. Өкінішке орай, бізде тәрбиенің табиғатына тереңнен толғаудан гөрі, атүсті әрі біржақты көзқарас қалыптасты. Жас өркеннің тәрбиесі тым жүйесіз, әсіре-әлсіз. Сақал қойған жас жігіттен ізгілік пен игілік емес, «лаңкестік іздерін» іздеуге құмармыз; орамалды бойжеткеннен имандылық пен ибалық емес, «ескілік сарынын» сарыла тіміскілейміз...
Қайсыбір жылы мемлекет басшысы Оңтүстік Қазақстан Медициналық Академиясының түлектерін ешбір жерге жұмысқа алмауға пәрмен беріп еді. Өйткені, білімсіз дәрігер-түлектердің адамның өміріне қауіп төндіретінін тілге тиек еткен. Дәп осындай қауіпті жағдай Республикамыздың барлық жерінде орын алған.
Сонымен, не керек, білімнің сапасыздығы – қазіргі қазақ қоғамының №1 созылмалы сырқатына айналып отыр...
...Кеудесі бос, жігері жасық, рухы уланған, болмысы жұлмаланған, ата-анасын тыңдамайтын, ұстазы мен үлкенді сыйламайтын, ана тілін қадірлемейтін, ұлтының тарихын елемейтін ұрпақ – білімі аз, білігі кем, кісілігі кедей, сауаты төмен, ұстаздық етуден жалыққан мұғалімнің жұмысының нәтижесі. Сауатсыз ұстаз – сапалы білім бермейді...
ЖҰМЫСЫ ЖОҚТЫҚ...
Ата-анасының қаржысын қарпып, қайтарымына біліксіз білім туралы бір жапырақ қатты қағаз (диплом) берген мемлекет жастарды жұмыспен қамтамасыз етпей, тағдыр тәлкегіне тастап жібереді.
Елдегі мамандықтардың тиянақты мониторингі (талдауы мен болжауы) мүлдем жасалмайды. Білім мен ғылым министрлігі, Елбасымыз әділ атап өткендей, керексіз қағаздар көшіріп, қажетсіз ережелерді қардай боратқан «макулатура тауына» ұқсайды.
Министрлікке қарасты комитеттер мен акционерлік қоғамдар, департаменттер мен басқармалар, облыстық, қалалық, аудандық оқу бөлімдері, мемлекеттік және жекеменшік академиялар мен университеттер, институттар мен колледждерге білікті бақылау мен тұрақты тәртіп орнатылмаған.
Жыл сайын жаз мезгілінде жоғарғы және орта оқу орындары: «Материалдық базамыз мықты, академиктер мен ғылым докторлары дәріс береді, шетелдік беделді оқу орындарымен серіктеспіз, бізде оқып, диплом алғандардың біреуі де жұмыссыз қалмайды» деп, өтірік жарнама, жалған ақпарат береді. Пейілі кең, көңілі ақ ауылдың аңқылдақ адамы мұндай «ант суын ішкен» уәдеге сеніп қалады да, соңғы сиырын, ақырғы ешкісін сатып, баласын оқуға түсіреді.
Лицейлер мен гимназияларда, мектептер мен басқа да білім беру құрылымдарында толыққанды мониторингі жүргізілсе, дәп бүгінгідей жастарымыз бей-берекет көше қаңғып кетпес еді...
Қазақ жастарының арасындағы жаппай жұмыссыздықтың індетке айналғаны соншалық – үмітсіздік пен сенімсіздік, ұрлық пен қылмыс шегіне жетіп, соңғы жылдары жеткіншектердің өз-өздеріне қасақана қол жұмсауы (суицид) етек алды.
ҚИРАТУ ҚҰРАЛЫ
...Не нәрсенің де артық-кемі салыстыру арқылы ғана анықталатындығы белгілі. Кеңестің «тоқырау жылдары» аталған кезеңнің өзінде қазіргі әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университеті Өмірбек Жолдасбековтың білікті басшылығының арқасында кайсыбір факультеттеріндегі бір орынға 15-20 талапкер таласқан сапалы да беделді, аты дүркіреген оқу орыны еді. Қазақстан бойынша жалғыз «Журналистика» факультеті осында болатын. «Сатира – күштілер қаруы» дейтін факультеттің атышулы деканы Темірбек Қожакеевтің талап қоюшылығы қаншалақты қатаң болса, әрбір болашақ журналистке деген әкелік қамқорлығы соншалықты жұмсақ еді. Әрбір сөзінде, әрбір әрекетінде өнеге мен тектілік төгіліп тұратын мұндай тұлғалар арамызда жоқ, қазір. Мысалы, о заманда-бұ заман «Журналистика» факультетіне заңгерді декан етіп тағайындағанды кім естіген?!.
Өмірбек Жолдасбековтің өскелең дәстүрін Көпжасар Нәрікбаев қана сақтап, ҚазМУ-дің абыройы мен беделін біраз уақыт түсірмеуге тырысты. ҚазМУ-дің аттарынан ат үркетін атақты академиктері мен майталман оқытушылары – кешегі соңғы ректордың «жарнамалық» даңғойлығы мен бүгінгі басшының жағымсыз «жаңалықтарының» кесірінен сергелдеңге түсіп, мұндағы дәстүр сабақтастығының тамырына балта шабылды. «Қалыптастыру» тіркесінің мәнін – «қиратумен» алмастырып алған бұл басшысымақтар жалаң мақтау мен құр көкіректік сырқатына шалдықты.
...Бүгінде жалғыз ҚазҰУ ғана емес, республиканың бүкіл білім саласын ешкім шыға алмайтын «жемқорлық» шырмауығы шырмады. Балабақшаға сәби орналастыру үшін – пара бересің, мектепте балаңа тәуір баға керек десең – паралайсың, жеткіншек колледжге бармай-ақ, жоғарғы оқу орнына қажетті баллдар жинағысы келсе – параға жүгінесің, жоғарғы оқу орнының әр емтиханы мен «зачетінің» өз құны бар, магистратураға тегін түсуді армандамай-ақ қой. Жоғарғы оқудағы мемлекеттік гранттардың, демеушілік қорлардың, ректордың гранттарының паралық тарифтері белгіленіп қойған. Оқу озатына да, қоғамдық белсендіге де ешкім пысқырып қарамайды. Адал оқығанмен – гранттан дәмеленбесең де болады, әділдік қуғаныңмен – ешқашан жеткізбейді...
Жастардың санасын балабақшадан бастап, парақорлық пен жемқорлық «вирусымен» улап тастадық. Адамдық ар мен азаматтық адалдық туралы сөздерімізге жастар ішек-сілелері қатып, күлкілерін тия алмайды. Ең сорақылығы сол: біз жастарымыздың – тілі мен дінін, ділі мен дәстүрін сақтайтын ұлтшыл да отаншыл – еліміздің ертеңі, мемлекетіміздің тірегі, тәуелсіздігіміздің қорғаны екендігін ұмытып, керісінше, пайда табудың көзіне айналдырдық...
Білім сапасын былай қойып, тәрбие дәргейін де ақсатып алғандығымыз соншалық – бүгінгі Білім және ғылым министрі иман иланған жастарға түсіністік танытудың орынына, құдды бір діні бөлек батыстың саясаткері секілді «қысқа балақ шалбар кигендерді» кекетіп, орамал таққан қыздарымен текетіреске түсті...
Тәрбиенің мәні тереңде, мағынасы ұзақта. Жүйесі жалаң, саяси ұсақ сөздермен ұрпақ тәрбиелей алмайсың. Қазақтың көне тарихына терең үңіліп, татымды еңбектер жазып жүрген белгілі жазушы, Мемлекеттік сыйлықтың иегері Әнес Сарай ағамыз былай дейді: «Мемлекеттің, ұлттың өсіп, өркендеу жолы жазушыларсыз, ақын, актерлерсіз болмайды. Мен 20 жыл бойы «Америка» деген журналды жаздырып алып, оқыған адаммын. Сонда түсінгенім, Америкада рухани өмір біз ойлағаннан әлдеқайда басқаша. Өте озық. Тек Лос-Анджелестің өзінде 64 театр бар екен. Сол театрларда екі-екіден драматург бар. Сонда бір қаланың театрында 120-130 жазушы-драматург қызмет істейді деген сөз. Бұл мемлекет үшін жазушының қаншалықты қажет екендігінің айғағы. «Рухсыз» деген Американың өзінде театрды ұйымдастырып, оның таным-тамырын бүкіл жас ұрпаққа, ортаңғы ұрпаққа әсер ету тетіктерін күнбе күн зерттеп, безбенге салып, қайсысына қандай шығарма керек деп театрлардың көрерменін сараптап отырған жазушы-драматургтар. Театрды рухани азық ретінде пайдалану керек. Театр – билік пен халықтың арасын жалғауы керек. Қоғамның өзекті ойы театр арқылы, сахна арқылы айтылуы керек.»
...Жемқорлық – елімізді әлемдік өркениеттен қалыс қалдыратын қасіретті тұсау. Парақорлық жайлаған заманда тәрбиенің өзі толассыз талас пен табанды күресті талап етеді. Жемқорлықтың өзегінде туыстық-таныстық, жікшілдік-жершілдік, рушылдық-жүзшілдік жатқандығын әркім-ақ түсінеді. Жоғарғы оқу орынына түсуде әділ бәсекелестік орнамаса, қоғамның даму қарқыны сөзсіз тежеледі.
Таяуда Ресейдің Білім уәзірі жоғарғы білімді (әсіресе, гуманитарлық саладағы) адамдардың қатарын қысқарту жөнінде бұйрық шығарып еді, белсенді қоғам бұл бұйрыққа қарсы өре түрегелді. Ресей қоғамының белсенді жұрты: «Ресейде жоғары білімді әрі өз бетімен ойлайтын адамдар күрт азаяды!», «Бәлкім, біреулер білімді адамдарды «қауіпті де қажетсіз» санайтын шығар?!.», «Жоғарғы оқу орындарында таланттылардан гөрі, ақшалылар көбірек оқитын болады!», «Ресейдің мәдени-ғылыми құндылықтары қатты соққыға ұшырауда!», «Елдің шетелдерге сататын шикізат байлықтарының түсімі – жоғарғы білім беруді тегін жасауға анағұрлым жеткілікті болар еді!», «Бүгінгі биліктің басты қатесі – қоғамның көңіл-күйін түсініп, тамырын дөп баса алмауында!» – деген ұрандар айтып, дүйім елді шулатты...
Ал, бізде: «Баяғы жартас, бір жартас», мүлгіген ұйқыдамыз. Қоғамның бір белсендісі қит етсе: «Оппозициясың, елдің саясатына қарсы сатқынсың!» деп, шыға келеді; ұлтымыздың мүддесін қорғаса: «Ұлтшылсың, қазақтың жауысың!» деп байбалам салады; сақал қойса: «Лаңкес» атанады, орамал тақса: «Жанкешті» болып шығады...
Осы кезде жоғары лауызымдылар «Бөліп ал да, билей бер!» қағидасымен қазақтың бар байлығын (мемлекеттік және жергілікті бюджеттің қаржыларын) пышақ үстінен қылдай бөліп алып шетелдерде қыдырыстап жүреді...
Тағы да Мәжіліс депутаты Дариға Назарбаеваның: «Биыл Білім және ғылым министрлігіне 733 миллион теңге қосымша қаржы бөлінді. Бұл ақша әдеттегідей қажетсіз әрі сапасыз оқулықтарға жұмсалмай, мұғалімдерге тікелей бөлінуі керек» деп, қадап айта келіп: «Мемлекттік қызмет – жемқорлықтың ордасы» – деген өткір сөзі жүрегімізді зірк еткізді.
Елдің ең қауіпті індетіне Елбасының қызының алаңдауы – бойыңды суытып, ойыңды ойрандайды екен...
...Иә, «Қайда барсаң да – Қорқыттың көрі» – қазақтың келешегінің күңгірт кейпі...
Құлтас ДОСТАН